Geen verbreding N201 maar aanpak knelpunten

Regio - Voor een toekomstbestendige N201 tussen Amstelhoek en Vreeland is geen ingrijpende verbreding en geen aanpassing van de huidige maximumsnelheid van 80 km per uur nodig. Die keuze leggen Gedeputeerde Staten (GS) aan Provinciale Staten voor. Om de doorstroming en de bereikbaarheid te verbeteren en de leefbaarheid te handhaven of zelfs te verbeteren, willen GS die voorkeursvariant nader uitwerken en gericht knelpunten gaan aanpakken. 

GS komen tot deze keuze na vier denkrichtingen te hebben onderzocht om deze druk bereden provinciale weg toekomstbestendig te maken. De provincie wil dit voorstel het komende jaar uitwerken, in samenspraak met belanghebbenden en omwonenden. Dan worden ook de knelpunten verder uitgewerkt die worden aangepakt. In elk geval wordt de S-bocht bij Mijdrecht (Hofland) uit de weg gehaald. Ook wordt de aansluiting van de N201 met de A2 verbeterd.

Gedeputeerde Dennis Straat: “We hebben, na een intensief en zorgvuldig proces, duidelijkheid over de toekomst van deze belangrijke weg. Een toekomst waarin het verkeer beter doorstroomt, zonder dat de leefbaarheid in de kernen eromheen achteruit gaat, zonder het landschap en de prachtige natuur aan te tasten. We gaan nu het voorstel uitwerken en zo snel mogelijk knelpunten aanpakken.”

VIER DENKRICHTINGEN
Het afgelopen half jaar zijn vier denkrichtingen onderzocht. Dat betrof combinaties met of zonder verbreding tot 2 x 2 rijstroken en wel of niet verhoging van de maximumsnelheid tot 100 km. Tot slot is ook een variant onderzocht waarbij de maximumsnelheid verlaagd werd tot 60 km per uur met een wegafsluiting bij het aquaduct Amstelhoek en een afsluiting tussen de N523 en Kortenhoef.

Voor elk van deze denkrichtingen is een kostenraming gemaakt. Per richting zijn de effecten op verkeer, geluid, luchtkwaliteit, natuur en landschappelijke inpassing gewogen. Geen van de varianten had alleen positieve effecten. Door gerichte maatregelen kunnen echter de beperkte negatieve aspecten van de voorkeursvariant (geen verbreding, geen aanpassing maximumsnelheid, aanpak knelpunten) positieve effecten worden. Dat is bij de andere drie varianten niet mogelijk.

De realisering van de voorkeursvariant – dat is inclusief de aanpak van knelpunten zoals het verwijderen van de S-bocht bij Mijdrecht en verbetering van de aansluiting op de A2 – vergt een investering van € 225 miljoen, mét een bandbreedte van plus of min 50%. Die ruime bandbreedte voor minder- of meerwerk, onzekerheden of risico’s is nodig omdat de provincie nog aan het begin van een complex project staat.

Daar kunnen nog opties voor aanvullende maatregelen bovenop komen, zoals vergroting van de mogelijkheden voor OV en fiets en extra acties voor lucht, geluid en natuur. In het geval dat gekozen zou worden om alle knelpunten aan te pakken en alle potentiële aanvullende maatregelen te nemen, dan kan de investering in de N201 tot maximaal € 1,5 miljard oplopen. Dat is inclusief een onzekerheidsmarge van 75%. 

De Commissie Mobiliteit, Economie en Europa van Provinciale Staten bespreekt het voorstel op 28 januari 2019. Daarna behandelen Provinciale Staten het in hun vergadering van 18 februari 2019


Trefwoorden: aanpak knelpunten bocht n201 mijdrecht provinciale staten utrecht gedeputeerde staten utrecht toekomstbestendige n201 n201 provincie utrecht ronde venen rtv ronde venen gedeputeerde dennis straat
Geplaatst

donderdag 10 januari 2019 | 15.44 uur

Laatst gewijzigd

donderdag 10 januari 2019 | 15.56 uur

Auteur

Ferry Mulder


-advertentie-