Waardering voor OV in provincie Utrecht gestegen

Regio - De waardering voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht is gestegen, schrijft de provincie op haar website.

Reizigers hebben de vervoerders Syntus Utrecht en U-OV over 2018 een hoger rapportcijfer gegeven dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2018, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek door kenniscentrum KpVV/CROW. 

Het rapportcijfer voor Syntus steeg van 7,4 naar 7,6. De waardering van U-OV ging van 7,6 naar 7,7. Beide vervoerders komen daarmee uit op het landelijke gemiddelde.

Aan het onderzoek werkten ruim 2.500 reizigers mee in het Utrechts openbaar vervoer. Hun reacties geven een actueel beeld van de klanttevredenheid over verschillende onderdelen van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

Syntus Utrecht verzorgt het openbare streekvervoer in de provincie Utrecht en het stadsvervoer in Amersfoort. In 2017 kende Syntus een moeizame start. Het afgelopen jaar kan de vervoerder rekenen op een aanmerkelijk beter rapportcijfer.

Reizigers zijn vooral positief over de beschikbare zitplaatsen. De nieuwe bussen van Syntus zorgen ook voor goede rapportcijfers over de ruime inrichting, het geluid, de reissnelheid en de lage instap. De beoordeling van de klantvriendelijkheid van de Syntus-medewerkers is gestegen naar 8,0.

Het eindoordeel over vervoerder U-OV die rijdt in en rondom de stad Utrecht is ook gestegen. Het komt uit op een gemiddeld rapportcijfer van 7,7. Reizigers geven U-OV vooral een plus vanwege het gemak bij instappen, de klantvriendelijkheid, rijstijl en reissnelheid. De U-OV tram krijgt, ondanks de storingen van de laatste maanden, net als in 2017 een 7,6.

De waardering van de beleving van de veiligheid in het Utrechts openbaar vervoer gaat fors omhoog: van 8,2 naar 8,6. Dit ligt hoger dan het landelijk gemiddelde.

De beoordeling voor het op tijd rijden is stabiel gebleven voor zowel U-OV (7,3) als voor Syntus (6,3). Reizigers zijn vergeleken met 2017 minder tevreden over hoe vaak er gereden wordt. Het rapportcijfer over de frequentie van Syntus is 6,9, voor U-OV 7,1. Een verbeterpunt voor U-OV en Syntus is volgens Utrechtse reizigers de informatievoorziening wanneer ritten uitvallen of vertraagd zijn.

Gedeputeerde Dennis Straat: “Het wordt steeds drukker in het OV in Utrecht. Tegelijkertijd zetten bouwwerkzaamheden op allerlei plekken en files op de wegen dat openbaar vervoer onder druk. Dan is het heel mooi om te zien dat, ondanks die uitdagingen, de reiziger het OV in de provincie hogere cijfers geeft. De buschauffeurs, trambestuurders en vervoerders verdienen die pluim. De komende jaren investeren we verder in onder andere in een hoogwaardig kwaliteitsnetwerk, zodat de reiziger vaker en sneller met comfortabele bussen kan reizen, en betere reisinformatie krijgt.”

Bekijk de OV-Klantenbarometer 2018 op www.ovklantenbarometer.nl.

Foto: Provincie Utrecht


Trefwoorden: rtv ronde venen ronde venen mobiliteit klanttevredenheidsonderzoek ov provincie utrecht gedeputeerde dennis straat
Geplaatst

vrijdag 12 april 2019 | 02.18 uur

Laatst gewijzigd

vrijdag 12 april 2019 | 03.52 uur

Auteur

Ferry Mulder