Amsterdam/Abcoude - Samen met de andere leden van het Vattenfall Solar Team presenteerde Elke Salzmann (25) uit Abcoude onlangs in Amsterdam de mede door haarzelf ontwikkelde zonneauto, die de naam NunaX heeft gekregen. Hiermee gaat het team deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Deze tiende auto van Delftse makelij is niet alleen lichter en efficiënter, maar heeft ook een geheim wapen: de auto is zó gebouwd dat de wind zorgt voor extra snelheid. In oktober hopen de studenten met hun NunaX voor de achtste keer de wereldtitel binnen te slepen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Na ruim een jaar lang ontwerpen en bouwen is hij eindelijk af: NunaX, de nieuwste zonneracewagen van het Vattenfall Solar Team. Een mijlpaal voor Elke, die haar studie Elektrotechniek aan de TUDelft zo’n 1,5 jaar opzijzet om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. 

De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3.000 km dwars door de outback van Australië. Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen.

Als Electrical Engineer is het Elkes' taak is om ervoor te zorgen dat de energie die via het zonnepaneel binnenkomt zo efficiënt mogelijk opgeslagen en gebruikt wordt. Hiervoor heeft zij bijvoorbeeld een nieuw innovatief ontwerp voor de accu gemaakt. Elke: "We hebben als team de grenzen opgezocht van wat mogelijk is om op die manier tot de beste zonneauto te komen."

Ondanks dat het Vattenfall Solar Team zeven keer eerder wereldkampioen werd, is de uitdaging er niet minder om. Technisch manager Bruno Martens: “De regels rond het zonneracen zijn in de afgelopen jaren amper veranderd. Waar auto’s in de eerste races nog heel verschillend konden zijn, merk je dat teams bij elkaar afkijken en de auto’s steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Het komt dus meer dan ooit aan op innovatie: de slimme snufjes maken het verschil."

Gelukkig is, volgens het persbericht, innoveren wel aan het Vattenfall Solar Team besteed. De vorige editie wonnen de studenten uit Delft mede dankzij een innovatief kleiner model auto. De verwachting is dat veel concurrenten dit jaar hetzelfde formaat hanteren.

De teamleden uit Delft zijn er ondertussen in geslaagd om hun nieuwe auto nog een stukje lichter, kleiner en efficiënter te maken: met 135 kilo lijkt het zelfs de kleinste en lichtste auto ooit. Daarbij is een klein vleugeltje aan de auto gemaakt, dat zó is geplaatst dat de panelen op dat vleugeltje zoveel mogelijk zon pakken.

Het meest verwacht het team echter van het aerodynamisch ontwerp. Bruno: “Tijdens de vorige race ontdekten we dat de kleine Nuna9 flink profiteerde van de harde zijwind die we altijd hebben in het zuiden van Australië. Een beetje zoals een zeilboot op de wind vaart. Ditmaal hebben we daar in het ontwerp specifiek rekening mee gehouden. De canopy en wielkappen zijn zo gevormd dat de auto bij zijwind als het ware een duwtje in de rug krijgt. We maken met deze auto dus niet alleen gebruik van zonne-energie, maar ook een beetje van windenergie.”

De komende tijd zal het team zich gaan focussen op het raceproces met een uitgebreid testtraject. Daarbij worden de studenten onder andere begeleid door oud-hockeycoach Marc Lammers. De eerste tests vinden plaats in eigen land. In augustus vertrekken de teamleden en de NunaX, naar Australië voor de voorbereidingen ter plekke.


Trefwoorden: rtv ronde venen ronde venen mobiliteit sport energietransitie abcoude nunax elke salzmann bruno martens
Geplaatst

woensdag 24 juli 2019 | 01.30 uur

Laatst gewijzigd

woensdag 24 juli 2019 | 03.04 uur

Auteur

Ferry Mulder


-advertentie-