Valkenswaard/Mijdrecht - Tijdens de vierde race voor het Nederlands Kampioenschap Rallycross op het Eurocircuit in Valkenswaard, bleek dat de krachtbron de grootste tegenstander voor het team Van Rijn Racing.

Na de laatste wedstrijd in juni is de motor uit de auto gehaald, zodat de tuner een aantal zaken kon herstellen en verbeteren. Slechts een week voor de wedstrijd kon de motor weer terug worden geplaatst door de monteurs van het team.

In de aanloop naar de wedstrijd moest de Fabia ook nog naar de testbank om de prestaties van de motor op punt te zetten. Al snel werd duidelijk dat geen verbeteringen waren behaald. Wel werd nog het nodige koppel in de lage toerengebieden gevonden, maar dat ging ten koste van het absolute vermogen. Het team moest er tijdens de races maar het beste van maken.

De vrije trainingen verliepen voor Dennis best goed. Zeker in de lage toerengebieden was winst te behalen. Dit gaf vooraf weer meer vertrouwen in een goede start tijdens de manches.

In de eerste manche was Van Rijn dan ook als eerste weg, maar vervolgens liet de motor hem in de steek. Na tientallen meters zakte Van Rijn te ver terug, waardoor de tegenstanders kans zagen aan hem voorbij te gaan. Halverwege deze heat kreeg Van Rijn veel last van onderstuur, wat in de bochten voor veel tijdverlies zorgde. 

In de beschikbare servicetijd tussen de maches door, werd veel gesleuteld door het team. Het starttoerental werd aangepast, en ook aan de wegligging werden de nodige aanpassingen doorgevoerd.

De start van de tweede manche was beduidend beter, en ondanks een korte dip van de motor had Dennis Van Rijn de aansluiting in de eerste bocht vlot te pakken. De coureur voor hem liet even een klein gaatje vallen, waar Dennis in trachtte te duiken. Dit was echter iets te optimistisch. Beide auto's raakten elkaar kortstondig, maar konden zonder al te veel schade toch hun weg vervolgen.

Enkele ronden later kroop er steeds meer overstuur in de wagen, wat een aantal keer kon worden opgevangen door Dennis van Rijn. In de voorlaatste ronde brak de Fabia echter te ver uit, waarna hij de zandbak in spinde. Dennis wist de Skoda er nog wel uit te krijgen, maar de kans op een verbeterde tijd was hiermee verkeken.

In de derde en laatste manche voor de finales, bracht de wegligging van de auto meer vertrouwen terug.

De start van de finale was prima, maar dit kon voor de eerste bocht niet worden omgezet in een betere positie. Door vroeg de jokerronde te nemen, hoopte Dennis van Rijn snel de aansluiting weer terug te hebben met de kopgroep. In het onverharde gedeelte van het Eurocircuit lukte dit behoorlijk, maar op het rechte stuk moest Van Rijn echter lijdzaam aanzien hoe de concurrentie van hem wegliep. Uiteindelijk finishte Van Rijn op de vierde plaats in de Super 1600 klasse. 

“De volgende wedstrijd voor het BK in België moeten we laten voor wat het is. Het heeft geen zin daar deel te nemen als we hier op onze eigen baan geen tijden hebben weten te verbeteren. We zijn erg teleurgesteld, we willen strijden en knokken in deze klasse. We zullen ons nog eenmaal vastbijten om tot een oplossing te komen. We hebben geen zin meer in compromissen!,” aldus Dennis.

Foto's: Remond Verloop Eurocircuit Valkenswaard


Trefwoorden: rtv ronde venen ronde venen mijdrecht valkenswaard super 1600 klasse dennis van rijn
Geplaatst

donderdag 13 juli 2017 | 02.14 uur

Laatst gewijzigd

donderdag 13 juli 2017 | 03.55 uur

Auteur

Ferry Mulder