Amstelveen - Meedenken over de inrichting van de nieuwe trams voor de Amstelveenlijn? Dat kan!

Rijdend personeel en reizigers mogen hun mening geven over het design van de nieuwe trams die GVB vanaf 2019 gaat exploiteren op de Amstelveenlijn, schrijft de website OVPro. Een ‘mock-up’ van hout is voorlopig te bezichtigen op de tramremise van GVB aan de Lekstraat in Amsterdam. 

Omdat de mock-up een model van de tram op ware grootte is, kunnen toekomstige trambestuurders de bestuurderscabine meteen uittesten. “We laten in ieder geval een ergonomisch rapport opstellen, want we hebben trambestuurders van 1.50 en 2.10 meter”, vertelt Maarten Louwerse, Programmamanager 15G bij GVB. Om die reden is de voetplaat ook in hoogte verstelbaar.

Bestuurders mogen zich verder onder andere uitspreken over de zichtlijnen vanuit de cabine en over de bereikbaarheid en het gemak van alle knoppen op het bedieningspaneel. De nieuwe CAF-trams zijn bovendien uitgerust met camera’s voor de zijkanten, zodat de bestuurders op het paneel zien wat er aan de zijkant van de tram gebeurt. Louwerse: “Nu hebben onze trams nog spiegels, maar helaas worden die er toch nog wel eens afgereden in de krappe straten.”

GVB besloot in september vorig jaar het contract voor de levering van de nieuwe trams te gunnen aan de Spaanse fabrikant CAF. Het gaat in eerste instantie om 63 trams, waarvan de eerste halverwege 2019 ingezet zullen worden. De verwachting is dat eind 2021 alle trams zullen zijn geleverd. Een paar voertuigen zullen overigens gewoon in de binnenstad van Amsterdam gaan rijden, maar het is nog niet duidelijk hoeveel.

De trams rijden in twee richtingen en zijn daarom uitgerust met deuren aan beide kanten. De voertuigen hebben 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen.

Reizigers mogen nog meestemmen over het ontwerp van de stoelen. Ze kunnen kiezen voor stoeltjes van plastic of stoelen van stof. In de huidige GVB-trams zijn de stoelen gestoffeerd, terwijl de vervoerder plastic stoelen heeft in de metro’s.

Bovendien is er ruimte voor twee rolstoelen, wat gevolgen heeft voor de manier waarop de stoelen zijn geplaatst. “Voor 2 rolstoelen hebben we een grotere draaicirkel nodig”, legt Louwerse uit. “Dat kost zitplaatsen, maar we merken dat er meer scootmobielen en kinderwagens komen.”

Over de 10 kilometer lange Amstelveenlijn moeten straks circa 10 tot 12 trams per uur gaan rijden. Daarmee wordt voorlopig voldaan aan de verwachte reizigerscapaciteit op die lijn. Wel is in het contract met CAF een optie opgenomen voor nog 60 trams.

Reizigers kunnen de tram bezoeken op 11, 12 of 16 augustus. Daarvoor moeten ze zich wel eerst online aanmelden via www.gvb.nl/nieuwetram.

De nieuwe trams zullen ook worden ingezet op de nog aan te leggen Uithoornlijn, die Uithoorn per tram verbindt met Amstelveen en Amsterdam.

In tegenstelling tot de foto's worden de trams op de Amstelveenlijn c.q. de Uithoornlijn,  uitgerust in de kleuren rood en zilvergrijs die passen bij de R-netstijl.

Bron: OVPro Foto's: Amstelveenlijn.nl


Trefwoorden: rtv ronde venen ronde venen uithoorn amstelveen amsterdam gvb amstelveenlijn uithoornlijn
Geplaatst

dinsdag 08 augustus 2017 | 16.13 uur

Laatst gewijzigd

dinsdag 08 augustus 2017 | 17.42 uur

Auteur

OVPro/Inge Jacobs/Ferry Mulder