Vervoerplan 2018: wijzigingen in buslijnen De Ronde Venen

De Ronde Venen - Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht hebben op 12 september jl., het Vervoerplan 2018 van Syntus Utrecht vastgesteld, meldt de provincie Utrecht in een persbericht.

Syntus heeft alle lijnen in de provincie Utrecht geanalyseerd. Deze analyse is gemaakt op basis van de live-data van de bussen, de OV-chipkaartdata, klantcontacten, input van ROCOV, provincie Utrecht, gemeenten, chauffeurs en andere stakeholders (ouderenverenigingen, jongerenverenigingen, bedrijvenkringen) en op basis van input van chauffeurs.

Op diverse lijnen met een hoge reizigersbezetting worden in de nieuwe dienstregeling extra ritten toegevoegd, terwijl andere lijnen ritten met een lage reizigersbezetting niet terugkeren. Ook worden nieuwe lijnen aan het aanbod toegevoegd.

Voor gemeente De Ronde Venen heeft Syntus een aantal wijzigingen voorgsteld.

Ringlijn M1 die nu dagelijks ieder kwartier een ronde door Mijdrecht maakt, gaat i.v.m. de lage bezetting, maximaal 2 personen volgens Syntus, op werkdagen om het halfuur haar ronde rijden. In het weekeinde rijdt Ringlijn M1 niet.

Syntus voert een Ringlijn M2 in, die eveneens op werkdagen om het halfuur gaat rijden. Deze nieuwe lijn verbindt de centrumhalte in Mijdrecht met het bedrijventerrein én de
nieuwe wijk Maricken in Wilnis. De exacte route van deze nieuwe ringlijn is nog niet bekend. Daarover vindt overleg plaats met de gemeente De Ronde Venen.

De VIB heeft als route voorgesteld: Rondweg, Industrieweg, Nijverheidsweg, Energieweg, Mijdrechtse Dwarsweg, De Maricken, Mijdrechtse Dwarsweg, Veenweg, Constructieweg, Industrieweg en Rondweg. De exacte route kan worden vastgesteld na het bepalen van de haltelocaties.

De vertrektijden van lijn 121 Mijdrecht - Hilversum, verschuiven op maandag tot en met vrijdag zo, dat ze aansluiten bij de aanvangstijden van de scholen in Hilversum, en tegelijkertijd goed aansluiten op de Interciy’s op het station. De extra scholierenrit is dan niet meer nodig. Om een aantrekkelijke verbinding te bieden voor forensen, studenten en scholieren, wordt ’s morgens iets eerder gereden en ’s avonds iets later. Dat resulteert in één extra rit per werkdag per richting.

In Mijdrecht wordt het eindpunt van lijn 121 de halte Centrum aan de Rondweg. Er wordt niet meer van en naar Kogger gereden, zodat de buurt geen hinder meer ondervindt van de stilstaande bussen. Tegelijkertijd wordt de rijtijd waar nodig aangevuld, zodat de bussen op tijd op de eindbestemming arriveren.

De grootste wijziging op lijn 123 Mijdrecht - Woerden, is de aansluiting in Woerden. Deze wordt verder verbeterd, op basis van de conceptvertrektijden van NS in 2018. ’s Morgens sluit de bus het best aan op de trein naar Rotterdam (met overstap in Gouda: Den Haag) en ’s middags in de andere richting. Nadeel van deze wijziging is dat overstappen richting Leiden iets langer duurt, maar tegelijkertijd kun men vanuit Mijdrecht ook direct richting Schiphol en Leiden.

Ook het eindpunt van op lijn 123 in Mijdrecht wordt verplaatst naar de halte Centrum.
Centrum.

Op lijn 126 Mijdrecht - Amsterdam Zuidoost, zijn met name de rijtijden in de spits gewijzigd. Daarnaast wijzigt de route op de snelweg: de bus gaat één afrit eerder de snelweg af, om niet de A9 op te hoeven rijden. Qua haltes maakt dit geen verschil, schrijft Syntus.

Hoewel inwoners van Abcoude vragen lijn 126 terug door het dorp te laten rijden, heeft Syntus onvoldoende argumenten gehoord om dit verzoek in te willigen. Volgens Syntus is het voordeel van de route via de snelweg voor het merendeel van de reizigers erg groot. Slechts een klein deel van de reizigers (zo’n 30 per dag) reist tussen Abcoude en Vinkeveen/Wilnis/Mijdrecht. 

Ook een extra halte aan de komgrens van Abcoude lijkt Syntus ongewenst: meer dan 90% van de reizigers zou hierdoor een langere reisduur krijgen én meer moeten betalen voor de rit. Vanaf de komgrens van Abcoude is het 200 meter lopen/fietsen naar de halte bij het viaduct, die door de gemeente en de provincie juist onlangs is verbeterd. 

Daarnaast heeft Abcoude lijn 120 en twee tot vier treinen per uur per richting.

De rijtijden van lijn 130 Uithoorn - Breukelen, zijn aangepast aan de drukte in de spits op de N201 en de A2. Het realiseren van vluchtstrookgebruik kan ervoor zorgen dat volgend jaar minder of op z’n minst niet méér rijtijd noodzakelijk is, nu de A2 weer steeds vaker en langer vast staat.

Het Vervoerplan 2018 gaat op 17 december a.s. in.

Klik op de link onder dit artikel om het Vervoerplan 2018 in te zien en/of te downloaden.

Syntus_Vervoerplan_provincie_Utrecht_2018 (.pdf)


Trefwoorden: vervoerplan 2018 gedeputeerde staten utrecht provincie utrecht ronde venen rtv ronde venen
Geplaatst

maandag 18 september 2017 | 14.26 uur

Laatst gewijzigd

maandag 18 september 2017 | 16.33 uur

Auteur

Ferry Mulder