Maatschappelijke kosten files op N201 € 9.600 per dag

Regio - RTV Utrecht staat deze week in het teken van files. De regionale omroep stelt daarbij vragen als: hoe lang staan we op de snelwegen bumper aan bumper, wat kost dat ons, welke maatregelen kun je nemen om files te vermijden, wat kun je doen om je te vermaken in de file (de beste fileflirts) en hoe ziet de toekomst eruit?

Afgelopen dinsdag schreef RTV Utrecht over de economische- of maatschappelijke schade door files.

Een ritje naar de Efteling en weer terug: dat is het aantal kilometers dat we in de regio Utrecht gemiddeld iedere dag in de file staan in november. Maar liefst 144 kilometer lang staan we stil of rijden we langzaam. Niet alleen je geduld wordt daarmee behoorlijk op de proef gesteld, het kost ons ook veel geld.

De economische schade van al dat fileleed loopt in de miljarden. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) kwamen de totale maatschappelijke kosten door files en vertragingen in heel Nederland vorig jaar uit tussen de € 2,8 en € 3,7 miljard. Een ruime marge, omdat sommige kosten lastig te berekenen zijn. Denk aan de inkomsten die een pretpark misloopt als een gezin door file pas later arriveert.

Met name in de provincie Utrecht, volgens RTV Utrecht de 'draaischijf van Nederland', zijn veel knelpunten waardoor deze kosten oplopen. In de landelijke top 10 van fileknelpunten staan de A28 Amersfoort - Utrecht (knooppunt Rijnsweerd) en de A27 Utrecht- Gorinchem (Noordeloos) respectievelijk op de zesde en achtste plek. Andere pijnpunten zijn de A27 Gorinchem - Utrecht (Lexmond), de A12 Utrecht - Den Haag (Oudenrijn) en de A27 Almere - Utrecht (Bilthoven).

Volgens het KiM zijn we er nog niet met dit aantal files. Ten opzichte van 2016 kan de extra reistijd op de weg tot en met 2022 nog met 28% toenemen. Extra asfalt biedt daarbij maar weinig verlichting, zelfrijdende auto's zouden wel het verschil kunnen maken, omdat deze zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, aldus de ANWB.

De provincie Utrecht berekent de maatschappelijke kosten van files en vertragingen aan de hand van zogenaamde voertuigverliesuren, het totaal aantal uren reistijdverlies als gevolg van een beperkte wegcapaciteit.

"File of filezwaarte zegt niet heel veel, want of dit op één of vijf rijbanen is, maakt nogal een verschil. Daarom worden voor maatschappelijke kosten de voertuigverliesuren gebruikt. Een veelgebruikt bedrag is € 15,64 per voertuigverliesuur", aldus een woordvoerder. "Het aantal voertuigverliesuren op provinciale wegen is in 2016 met 20% toegenomen ten opzichte van 2015."

De meeste van die verliesuren zijn te vinden op de N201, met 615 uren per gemiddelde werkdag. Met de berekening dat een voertuigverliesuur € 15,64 kost, zou alleen al de N201 de maatschappij dus ruim € 9.600 per dag kosten.

Ook voor het vrachtverkeer is de economische schade fors. Ondernemersvereniging evofenedex, de vereniging voor bedrijven met een logistiek of internationaal belang, berekende dat de economische schade op alle trajecten in 2015 sterk steeg ten opzichte van het jaar daarvoor. De A12 tussen knooppunt Gouwe en knooppunt Oudenrijn is in de provincie Utrecht het duurst, met een economische schade van € 8,5 miljoen.

Ook de A1 tussen knooppunt Eemnes en knooppunt Hoevelaken zou het bedrijfsleven veel kosten: € 7,6 miljoen. Op de A2 tussen knooppunt Holendrecht en knooppunt Oudenrijn was de stijging ten opzichte van het jaar daarvoor flink: met € 6,4 miljoen zijn de kosten voor het vrachtverkeer meer dan verdubbeld.

De ondernemersvereniging noemde deze aantallen (een totale schade tot € 1,11 miljard voor bedrijven) vorig jaar "zorgwekkend". Zeer binnenkort komt evofenedex met cijfers over 2016 naar buiten, maar omdat het aantal files niet bepaald afgenomen lijkt, is het niet waarschijnlijk dat deze schade flink is afgenomen.

Bron: RTV Utrecht


Trefwoorden: rtv ronde venen ronde venen provincie utrecht maatschappelijke kosten economische schade files filezwaarte a2 n201 a12 voertuigverliesuren
Geplaatst

woensdag 29 november 2017 | 00.10 uur

Laatst gewijzigd

woensdag 29 november 2017 | 00.45 uur

Auteur

Ferry Mulder