Nieuwe bussen Connexxion krijgen camera's

Regio - Vervoerder Connexxion kiest ervoor de 156 nieuwe, elektrische bussen, die vorig jaar werden besteld, niet meer uit te rusten met normale buitenspiegels, maar met camera’s. Dit moet bijdragen aan extra gemak voor de chauffeur, meer veiligheid en schadereductie. Connexxion is in Nederland de eerste vervoerder die camera’s op deze manier gaat inzetten.

Alle voertuigen krijgen twee HD-camera’s aan de buitenkant en twee schermen in de bus. Deze bussen zullen aan het einde van dit jaar instromen in de concessies Amstelland-Meerlanden, waaronder De Ronde Venen valt, en Haarlem-IJmond. De chauffeurs gaan dan meteen de camera’s gebruiken.

Bij de bestelde bussen worden op de buitenkant van de bus camera’s geplaatst waarvan de beelden aan de chauffeur worden getoond op twee monitors. Het scherm voor de linkerkant is nu bevestigd aan de A-stijl in de bus. Het scherm dat de rechterzijde van het voertuig toont, is meer in het midden bevestigd. Dit zijn posities die beide in het normale zichtveld liggen van de chauffeur. 

Voordat werd besloten niet langer voor spiegels te gaan, is het systeem door een heel team uitvoerig getest. Daar waren ook chauffeurs bij en zij waren direct heel enthousiast. “Ze zeiden meteen dat het zicht bij het camerasysteem beter leek te zijn dan normale spiegels, met name in het donker en bij schemering”, aldus inkoper voertuigen Sumir Faruqi.

Om te zorgen dat de chauffeurs goed met de camera’s kunnen omgaan, zullen zij wegwijs worden gemaakt met het nieuwe systeem via de eigen Connexxion Academy. Maar tijdens de testen bleek al dat bestuurders nauwelijks aan dit nieuwe systeem hoefden te wennen – ze waren erg positief en konden er onmiddellijk goed mee werken.

De camera heeft twee verschillende kijkhoeken en die zijn zo ingesteld dat de chauffeur nog meer van de omgeving ziet. Zowel het zicht van de normale spiegel als van de breedtespiegel is namelijk breder dan in een normale spiegel. Hierdoor wordt de dode hoek van een bus sterk gereduceerd.

De camera’s verbeteren met name het zicht tijdens schemering en tijdens de avonduren. “Tijdens avonduren is het beeld door de HD-camera nog steeds kraakhelder”, legt Faruqi uit.

Tegelijkertijd is de verwachting dat hierdoor de schade gereduceerd wordt. Faruqi: “Je hebt geen uitstekende armen meer van de spiegels, dus de bus is minder breed. Daardoor is er minder kans op schade aan de bus en minder risico voor de omgeving van de bus.” 

Het is in Nederland in het openbaar vervoer nog niet eerder voorgekomen dat busspiegels vervangen worden door camera’s, maar Faruqi meent dat Transdev niet lang de enige vervoerder zal zijn. “Het begint langzaam te komen. Ik verwacht dat meerdere vervoerders dit snel gaan inzetten.”

Bron: OVPro


Trefwoorden: spiegels camers concessie amstelland meerlanden connexxion openbaar vervoer mobiliteit rtv ronde venen sumir faruqi
Geplaatst

dinsdag 04 februari 2020 | 01.42 uur

Laatst gewijzigd

dinsdag 04 februari 2020 | 01.09 uur

Auteur

Ferry Mulder