Provinciaal vervoersplan 2021: minder busritten

Regio - De provincie Utrecht overweegt het aantal rijdende bussen flink terug te schroeven. Ook wordt gekeken naar het verlengen van de afspraken met U-OV (Qbuzz) en Syntus met enkele jaren. Dat zijn de uitgangspunten van de vervoerders voor een nieuw vervoersplan in 2021. 

De ingreep is nodig nu er door de coronacrisis veel minder reizigers en inkomsten zijn. Dit jaar is het aantal mensen dat gebruikmaakt van de bus met de helft verminderd en dat hakt er flink in, zo schrijft gedeputeerde Arne Schaddelee van mobiliteit in een brief.

Dat busritten geschrapt gaan worden is duidelijk, de vraag is alleen nog welke en hoe veel. Het mes wordt vooral gezet in lijnen die vaker dan twee keer per uur rijden.

Ook spitsritten naar bijvoorbeeld Utrecht Science Park, waar nu door thuiswerken en thuisstudie veel minder gebruik van wordt gemaakt, zullen vermoedelijk worden geschrapt. Op die manier kan iedere wijk en dorpskern die nu wordt aangedaan ook volgend jaar op een bus per uur rekenen. In totaal zullen er naar verwachting 8% minder ritten gaan rijden.

Een andere uitzonderlijke maatregel is om de afspraken met de huidige vervoerders te verlengen. De provincie kijkt of het juridisch en financieel haalbaar is de zogeheten concessie na 2023 met twee of drie jaar op te rekken.

Niet alleen de provincie kijkt naar de situatie van de Utrechtse vervoerders. Het Rijk heeft aangegeven tot halverwege volgend jaar tekorten aan te vullen, dit jaar nog tot 93% van de kosten. De rest zullen Qbuzz en Syntus als verlies moeten accepteren.

Wat na juli 2021 gaat gebeuren is nog onduidelijk. Als de situatie niet verbetert, zullen de verliezen nog veel groter zijn en kan dat ook zorgen voor een gat in de begroting van de provincie Utrecht. Het is nog onduidelijk of het Rijk daarin een financiële rol gaat spelen.

Bron: RTV Utrecht


advertentie