Inwoners met schulden snel helpen

De Ronde Venen - Gemeente De Ronde Venen wil inwoners met betaalachterstanden op huur, energie, water en zorgverzekering snel helpen. Een schulphulpverlener wacht niet af, maar gaat naar inwoners toe met de vraag of er hulp nodig is. Door er vroeg bij te zijn, voorkomt de gemeente dat inwoners op het punt komen dat de financiële situatie niet meer te overzien is. Het gaat erom verder oplopende schulden, een huisuitzetting of afsluiting van energie te voorkomen.

Wethouder Alberta Schuurs: “Ieder jaar melden 70 huishoudens zich bij ons voor schuldhulpverlening. Ervaring leert dat zij hulp zoeken als de schuld hoog is opgelopen. De schuld is zo’n € 40.000 en schuldeisers zijn naar de rechter gestapt. Het is lastig om dan van de schuld af te komen en afspraken te maken over niet-betaalde rekeningen. Wij moeten dit voor zijn.”

De gemeente zoekt contact met inwoners die 30 tot 100 dagen te laat zijn met het betalen van huur, energie, water en zorgverzekering, Dat kan zijn een brief, een telefoontje of bezoek. Het is een plicht van de gemeente, zodra zij een melding krijgt, hulp bij schulden te bieden. Deze melding komt bij woningcorporaties, energie- en drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars vandaan. Dat is afgesproken in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Wethouder Alberta Schuurs: “Ik ben blij met de wettelijke plicht van de gemeente. Hierdoor krijgen wij de inwoners met schulden snel in beeld. En inwoners krijgen hulp aangereikt om er weer bovenop te komen. Dat maakt echt verschil in levens van inwoners. Het wordt makkelijker om weer naar het normale leven terug te gaan. Om weer rond te komen en mee te doen in de samenleving.”

Stel vragen over geld aan het Geldpunt. Bel (0297) 58 76 00, of mail geldpunt@stdb.nl. Het Geldpunt werkt toe naar een oplossing.


advertentie