MOLENAAR PIET ZET ALLE ZEILEN BIJ EN VRAAGT HULP AAN BESTUURDERS OP DE A2

Zo vlak naast de A2 gelegen trekt de Oukoper molen in Nieuwer Ter Aa altijd al veel bekijks. Nu wellicht nog meer, want molenaar Piet Schiereck heeft een boodschap aan de wieken gehangen. In grote letters van één meter hoog is op de zeilen te lezen: Steun molenA2.nl.

De iconische molen is dringend aan restauratie toe, legt molenaar Piet Schiereck uit. Schiereck is al meer dan twintig jaar lang molenaar, maar de molen staat er nog veel langer.

"Sinds 1644", vertelt Schiereck trots. "Hij heeft altijd op dezelfde plek gestaan, dat is best bijzonder."

Werkt nog altijd

In de vorige eeuwen was de molen dé machine om de polder droog te houden. Ook vandaag de dag doet de molen het nog uitstekend, vertelt Schiereck. "Als het goed waait gaat er 30.000 liter per minuut uit." Hij wijst naar de snelweg. "Er komt weleens zo'n tankwagen langs, daar zit 30.000 liter uit. Dat pomp ik dus in één minuut uit de polder de Angstel rivier in."

Buiten de praktische functie wordt de molen ook gebruikt om te laten zien hoe mensen vroeger leefden. De molenaars hebben de binnenkant van de molen onlangs hersteld. Er zit nu een bedstee en een keukentje in. Van de zomer heeft Schiereck er zelfs een keer geslapen. "Ik pas er nét in. Met klem."

De molenaars zijn trots op de rijke historie van de Oukoper molen. Na bijna vier eeuwen doet de molen het nog goed. "Ooit is 'ie een keer door de Fransen in de fik gestoken, maar dat is het enige rampje dat 'm is overkomen", vertelt Schiereck. Toch dreigt er nu een kleine ramp, want de molen staat scheef.

Geld nodig

"Het polderpeil is over de jaren heen flink gedaald", legt Schiereck uit. Dat zorgt voor problemen. "De molen staat op een grote houten plaat die zeker twee meter onder de grond ligt. Nu het waterpeil is gezakt staat de plaat droog en begint 'ie te rotten." Zo zakt de achterkant van de molen langzaam weg.

Dus moet de hele fundering worden vervangen. Een flinke klus. Daarnaast moet ook de verbinding met het bovenhuis, het dak en het wiekenkruis worden vervangen. Dus is er geld nodig. Schiereck: "Heel veel geld".

Duur hout en staal

Vorig jaar zijn er al veel subsidies ingezameld, maar die blijken niet voldoende nu het restaureren bijna gaat beginnen. De prijzen van hout en staal zijn enorm gestegen, legt Schiereck uit. "En het is allemaal hout en staal dat we nodig hebben. Daar zijn al die subsidies niet op berekend."

Hij schat in zeker nog zo'n 50.000 euro nodig te hebben. Zo kwam Schiereck op het idee de unieke positie van de molen te benutten en de bestuurders op de A2 om hulp te vragen.

Elke auto één euro

Het is niet de eerste keer dat Schiereck een boodschap aan de wieken hangt. In 2004 kreeg hij zijn eerste kleinkind. De zeilen gingen uit: "Een kleindochter". De boodschap werd goed opgepakt. "Ik heb eindeloos staan zwaaien naar auto's die toeterden." Ook kreeg hij een kaartje in de brievenbus. "De afzender vond dat ik een uitstekende opa was."

Tien jaar geleden wilde Rijkswaterstaat een groot scherm neerzetten om de molen en de molenaars te beschermen tegen fijnstof van de snelweg, vertelt Schiereck. "Maar dan staat de molen dus ook uit de wind." Hij maakte bezwaar door middel van zeilen: "Hier geen scherm". Dat had succes, er kwam geen scherm. Toen draaide hij nog een tijdje met nieuwe zeilen waarop stond: "Bedankt".

Schiereck hoopt ook dit keer de wind in de zeilen te hebben. "Er komen er hier elke dag 200.000 auto's langs. Als al die mensen nou maar één euro zouden storten dan zijn we helemaal uit de problemen."


advertentie