Bijna twee derde van de Dukaton is nu 50 km/u

Dukaton Mijdrecht in 2026 op de schop

De Dukaton staat op de planning voor groot onderhoud in 2026. De gemeente wil de doorgaande weg in Mijdrecht gelijk opnieuw inrichten. Ook wordt onderzocht of de maximumsnelheid overal teruggebracht kan worden naar 30 kilometer per uur. Aanwonenden klagen al meer dan vijftien jaar over onder andere geluidsoverlast en trillingen. Volgens de gemeente biedt de herinrichting een kans om daar iets aan te doen. Een klankbordgroep van bewoners denkt mee over de plannen.

De Dukaton zou volgens de gemeente kunnen worden ingericht als een zogenaamde ‘gebiedsontsluitingsweg 30’. Dit is een hoofdweg met een maximumsnelheid van 30 km/u waarbij doorgaand verkeer mogelijk blijft, maar verkeersveiligheid en leefbaarheid meer aandacht krijgen. Zo neemt het geluid af. 200 van de 675 meter lange straat is nu al een 30 km/u-zone. Ook andere wegen in Mijdrecht, zoals de aangrenzende Dr. Van den Berglaan, zijn of worden op deze manier ingericht

De aanpassing betekent onder meer dat de weg anders wordt vormgegeven. Zo komen er snelheidsremmende maatregelen zoals een in breedte wisselende middenberm, een verbeterde fietsoversteek bij de Aquamarijn en extra ruimte voor voetgangers. De weg blijft toegankelijk voor vrachtverkeer. De rotonde bij Hofland wordt ook meegenomen in de plannen. Dat was eerst geen onderdeel, maar er zijn veel klachten over de rotonde en volgens de gemeente is deze sowieso toe aan onderhoud.

tekst gaat door onder de foto

Het aanpakken van deze rotonde zat niet in het oorspronkelijke budget

Volgens de gemeente is er 2,56 miljoen voor de herinrichting nodig. Dat is een stuk meer dan het budget dat beschikbaar is. Het verschil komt vooral door het ongeplande onderhoud aan de rotonde en doordat de weg vlakbij de rotonde verzakt. Er is weinig opsluiting van de grond, terwijl er elke keer weer een laag asfalt bovenop is gelegd. De gemeenteraad moet hier nog een besluit over nemen. Tegelijk wordt gekeken of subsidie mogelijk is.

De komende maanden worden de plannen verder uitgewerkt. In de zomer volgt een tweede bewonersavond. De uitvoering staat gepland voor maart 2026 en moet na de zomer zijn afgerond.

De problematiek op de Dukaton speelt al langer: vanwege klachten van omwonenden over de snelheid werden in 2008 ‘asfaltkussens’ geplaatst: smalle drempels. Zo ging de snelheid omlaag. Maar trillingen namen toe, dus een jaar later werden de asfaltkussens na commentaar van omwonenden weer weggehaald. Daardoor reden auto’s weer harder. Uiteindelijk is er in een nieuwe schoolzone een vrijliggend fiets- en voetpad met veiligere oversteek gecreëerd.

Meer lezen over de Dukaton? Kijk dan in ons dossier.

Deze oversteek is onderdeel van de schoolzone, daar geldt nu al een limiet van 30 km/u



EconomieMijdrechtdukatoninstagram


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×