Meldingen gaan bijvoorbeeld over onkruid, of te vroeg opgehangen PMD-zakken

Losse tegel, volle bak? Populaire meldapps blijken omweg

Een scheve stoeptegel waar je bijna over struikelt, een prullenbak die al dagen uitpuilt of een lantaarnpaal die het begeven heeft: het is zo gemeld via je telefoon. Maar wist je dat de route die je melding aflegt verschilt? Wie via apps als Makkelijk Melden, Fixi of Buiten Beter meldt, stuurt zijn klacht langs een omweg. “Dat kost (veel) tijd en dat is zonde, aangezien mensen ook direct via de website kunnen melden,” zegt de gemeentewoordvoerder.

Handmatig overtypen kost tijd

Tot vorig jaar gebruikte de gemeente de Makkelijk Melden-app. “We zijn naar een ander zaaksysteem gegaan,” legt de woordvoerder uit. Andere apps, zoals Fixi en Buiten Beter, zijn nooit ‘echt’ in gebruik geweest. Meldingen via die platforms komen wel binnen, maar via een omweg: “Komt de melding via een andere app binnen, dan ontvangen wij hier een mail van. Deze wordt handmatig in het zaaksysteem overgezet.” Wie via de website meldt, zit nu al goed: de melding komt direct bij de juiste collega terecht. “We kunnen er dan meteen aan de slag,” zegt de woordvoerder.

In 2024 kwamen in 155 dagen zo’n 660 meldingen via externe apps binnen. Dat zijn er gemiddeld meer dan vier per dag.

Wat wordt het meest gemeld?

“Veel meldingen gaan over (zwerf)afval. Dit gaat van meldingen over niet-opgehaalde containers tot aan te vroeg opgehangen PMD-zakken. Daarnaast gaan meldingen ook over losliggende stoeptegels en dergelijken. De meldingen zijn heel divers, maar het overgrote deel is eenvoudig en in korte tijd op te lossen. De meldingen kosten tijd, maar leveren ook iets op: namelijk een schonere en veiligere gemeente.”

Het is de bedoeling dat meldingen in vijf werkdagen worden opgepakt, en spoedmeldingen direct.

 

Nieuwe app op komst

Het meldformulier op de gemeentelijke website oogt als een productie van een decennium geleden. De gemeente werkt nu aan de introductie van een nieuwe meldapp, die ook in veel andere gemeenten wordt gebruikt. Deze moet het voor inwoners makkelijker maken om locaties en foto’s toe te voegen en beter contact te hebben met de behandelaar. “De app geeft meer gebruiksgemak en faciliteert het maken van een goede melding. Ook is er betere interactie mogelijk tussen de melder en behandelaar.”



De Ronde VenenGemeentebuitendienst

Meer in dossier buitendienst

Meer in dossier buitendienst


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×