Wie binnenkort naar de noordkant van het centrum van Mijdrecht wil, zal moeten omrijden. De Irenebrug krijgt een flinke opknapbeurt. Tien dagen lang nemen vakmensen van aannemer Griekspoor en Colijn BV in speciale pakken met maskers en brillen op de staalconstructie over de Kerkvaart onder handen. “Zo verlengen we de levensduur van de brug en blijft deze veilig en duurzaam in gebruik,” vertelt projectleider Thijs Peters.
Dat er zoveel voorzorg nodig is, heeft te maken met de verf die er al tientallen jaren op zit. Daarin zit chroom-6, ooit geprezen om zijn bescherming tegen roest, maar nu bekend als schadelijke stof. “Het valt onder de zogenoemde CMR-stoffen en kan gevaarlijk zijn bij inademing of huidcontact. Daarom nemen we altijd strikte veiligheidsmaatregelen.” Om die reden kunnen fietsers en voetgangers tijdens de werkzaamheden ook niet passeren. “Zij beschikken niet over de beschermingsmiddelen die onze medewerkers wel gebruiken. Door de brug volledig af te sluiten, voorkomen we dat derden aan risico’s worden blootgesteld.”
Omleiding
De afsluiting duurt van 13 tot en met 24 oktober, met openstelling in het weekend. Bezoekers en bewoners kunnen via een andere route naar dat deel van het centrum. Auto’s kunnen via het parkeerterrein Haitsmaplein tussen de supermarkt en begraafplaats door. Terug gaat het verkeer via de Kerkvaart en direct linksaf de Julianalaan in. Het geheel is een tijdelijke eenrichtingsroute. |
Geen wolken van stof bij deze klus, maar water. De verflaag wordt nat opgeruwd. “Het water dat vrijkomt wordt meteen opgezogen en zorgvuldig afgevoerd. Zo komt er niets in de omgeving terecht.” Alles wat toch vervuild raakt, van schuurpapier tot beschermingsmateriaal, gaat in luchtdichte zakken met gevarenstickers erop naar een erkende verwerker.
De klus gebeurt door drie specialisten, herkenbaar in beschermende kleding, handschoenen, brillen en maskers. “Onze mensen zijn getraind in het veilig werken met chroom-6. Hun gezondheid staat voorop.” Omdat omwonenden en voorbijgangers die bescherming niet hebben, gaat de brug tijdens de werkzaamheden doordeweeks helemaal dicht. In het weekend mag verkeer er wel overheen.
“Door de brug volledig af te sluiten, voorkomen we dat derden aan risico’s worden blootgesteld.”
Verf bladdert af: het onderhoud komt geen moment te laat
De oude verflaag wordt niet volledig verwijderd. “In dit geval wordt de huidige conservering nat geschuurd tot en met de chroom-6-laag. Mocht er voldoende hechting zijn, dan worden de nieuwe conserveringslagen hierop aangebracht.” Volgens Peters is volledige verwijdering niet efficiënt: “Het is een uitstekende laag voor de bestendigheid tegen corrosie.”
Dat betekent ook dat een volgende onderhoudsbeurt minder ingrijpend kan zijn. “Dan wordt alleen de huidige conservering, die geen chroom-6 bevat, opgeschuurd. Alleen als er opnieuw in de chroom-6-laag gewerkt moet worden, gelden dezelfde maatregelen.”
Over een paar weken straalt de brug weer in haar vertrouwde kleuren, en kan ze er weer jaren tegenaan.
Auto’s kunnen via de parkeerplaats Haitamaplein tussen de supermarkt en de begraafplaats doorrijden. En via de Kerkvaart en deze betonplaat het centrum weer verlaten.
Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht
E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl
Telefoon Redactie
0297 - 286004