Normaal is de brug de enige optie om met de auto aan de noordkant van het centrum te komen

‘Meer personeel dan klanten’: winkeliers verliezen tot 70% omzet door brugsluiting

Het duurt nog vijf dagen, het onderhoud aan de Irenebrug in Mijdrecht. Halverwege de werkzaamheden blijkt dat de overlast niet alleen bij automobilisten voelbaar is. In het winkelgebied aan de overzijde van de brug klagen ondernemers over een forse omzetdaling, en over onduidelijke omleidingen die klanten in verwarring achterlaten.

“We krijgen héél veel klachten van klanten,” zegt de assistent supermarktmanager van de Hoogvliet. “Klanten zeggen dat het eigenlijk niet goed staat aangegeven, vooral bij de rotonde. We zijn er al de hele week mee bezig.” De supermarkt besloot zelf maar een bord te plaatsen bij het begin van de omleidingsroute, in de hoop dat klanten alsnog de weg weten te vinden. “Van de week liep er meer personeel rond dan klanten. Sommige collega’s zijn eerder naar huis gegaan omdat het zo rustig was.”

“We hebben alle rolcontainers met boodschappen over de markt heen naar de winkel moeten duwen.”

Vrachtverkeer rijdt tijdens de afzetting via Bozenhoven het centrum in. Maar op donderdag is er markt. De vrachtwagen van de Hoogvliet strandde daar. “We hebben alle rolcontainers met boodschappen over de markt heen naar de winkel moeten duwen. De gemeente zegt: ‘kom met kleinere vrachtwagen’, maar dat kan helemaal niet.”

Het parkeerterrein bij de Hoogvliet is dinsdag midden op de dag bijna helemaal leeg

Anderen profiteren juist

Bij Nettorama, aan het begin van de omleidingsroute, klinkt een ander geluid. Supermarktmanager Peter ziet juist iets meer aanloop. “We merken dat de mensen hiernaartoe komen,” zegt hij. “Sommige dagen zit ik ver boven de prognose. Dat we er profijt van hebben, dat is zeker. Maar we gaan geen dubbele cijfers schrijven.”

Toch heeft ook hij kritiek op de uitvoering van de route. “De manier waarop ze het hier gedaan hebben via de zijkant, dat is eigenlijk geen oplossing. Er zit een perkje dat ze zouden weghalen, maar dat is niet gebeurd.”

De doorgang voor auto’s

‘Nergens staat dat we bereikbaar zijn’

Bij Kindermodehuis klinkt vooral teleurstelling. Eigenaresse Annemieke schat haar omzetverlies deze week op zeventig procent. “Er staat nergens dat Kindermodehuis, de Driehoek of Hoogvliet bereikbaar zijn,” zegt ze. “Bij de reparatie van de Demmeriksebrug stonden destijds wél borden met ondernemers erop. Hier helemaal niks.”

Zodra de brug vrijdagmiddag open ging voor het weekend, zag ze meteen verschil. “Je ziet dat er meteen weer veel meer verkeer is in de straat. Vanmiddag hadden we echt weer wat klanten.” Toch blijft de frustratie over de communicatie. “Ze hebben er niet goed over nagedacht. Als er gewoon had gestaan ‘parkeerplaats Hoogvliet’, had dat al gescheeld.”

Annemieke overweegt om een compensatieverzoek in te dienen bij de gemeente. “Maar daar moet je een hele hoop voor invullen. Toch ga ik denk ik wel doen,” zegt ze. Ze hoopt dat de bebording nog wordt aangepast. Maar: “Die borden komen er niet binnen een dag, dus waarschijnlijk is de brug open tegen de tijd dat er een ander bord komt te staan.”

Als de werkzaamheden volgens plan verlopen, is het onderhoud op 24 oktober klaar.

De gemeente heeft desgevraagd gereageerd op de uitspraken van ondernemers in dit artikel:

    • Omleiding zou onduidelijk aangegeven zijn.
      • Op omleidingsborden staat dat de Dorpsstraat bereikbaar is via een omleidingsroute. Het klopt dat bij de werkzaamheden aan de Demmerik borden met bedrijfsnamen geplaatst zijn. Dit is destijds voor het eerst gedaan. Helaas werkte dit averechts. Niet genoemde ondernemers voelden zich gepasseerd. Dat is dan ook de reden dat we de omleidingsborden algemeen houden, namelijk met de tekst “Dorpsstraat bereikbaar”. Dit is ook gedeeld met het Kindermodehuis, zij zijn op de hoogte dat bebording niet wordt aangepast.
    • Vrachtverkeer Hoogvliet strandde donderdag i.v.m. markt.
      • Ondernemers ontvingen op 28 augustus, ruim 7 weken voor de start van de werkzaamheden, een brief. In de brief staan de werkzaamheden en bijbehorende omleiding uitgelegd. Daarnaast zijn de Projectleider en de Accountmanager Bedrijven persoonlijk langs geweest bij de 4 grootste ondernemers, waaronder de Hoogvliet. De brief is overhandigd en mondeling toegelicht. De Assistent Supermarktmanager van de Hoogvliet heeft zelf gezegd/geopperd een kleinere wagen te regelen. Dit heeft de gemeente niet gezegd. Ook is de vracht achter de Nettorama geleegd, en dus niet over de markt. Dit was het idee van de Assistent Supermarktmanager zelf, omdat hij wist dat er maar 6 karren in zaten, en geen volledige vracht.
    • “Er zit een perkje dat ze zouden weghalen, maar dat is niet gebeurd.”
      • De belofte was dat we ervoor zouden zorgen dat er voor auto’s voldoende breedte was om door te rijden. Het weghalen van het perkje bleek daarvoor niet nodig en is bespaard gebleven.
    • “Bij de reparatie van de Demmeriksebrug stonden destijds wél borden met ondernemers erop. Hier helemaal niks.”
      • Dit is destijds voor het eerst gedaan. Helaas werkte dit averechts. Niet genoemde ondernemers voelden zich gepasseerd. Dat is dan ook de reden dat we de omleidingsborden algemeen houden, namelijk met de tekst “Dorpsstraat bereikbaar”. Dit is ook gedeeld met het Kindermodehuis, zij zijn op de hoogte dat bebording niet wordt aangepast.
    • “Ze hebben er niet goed over nagedacht. Als er gewoon had gestaan ‘parkeerplaats Hoogvliet’, had dat al gescheeld.”
      • Uiteraard is dit wel gebeurd. Zo is er persoonlijk contact geweest met 4 ondernemers. Hun input is gebruikt om keuzes te maken. De omleidingsroute is voorafgaand aan de werkzaamheden en ruim op tijd per brief met alle ondernemers gedeeld. Daarbij is gevraagd aanvullende ideeën te delen. Enkel vanuit de Nettorama is reactie gekomen en met hen zijn we tot een passende oplossing gekomen.


MaatschappijMijdrechtirenebrug


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×