Dorpswegen onder de loep: dit kan je verwachten

Rustiger verkeer, beter zicht bij oversteken en wegen die meer passen bij het dorpse karakter. Dat is in grote lijnen wat de nieuwe uitvoeringsplannen van De Ronde Venen moeten opleveren. Acht (negen, als je het Mijdrechtse industrieterrein apart meetelt) afzonderlijke plannen, één per kern, vormen samen de praktische vertaling van het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023–2030.

Binnen drie jaar

De plannen zijn de afgelopen maanden uitgewerkt op basis van verkeersdata én honderden suggesties van inwoners, ondernemers en dorpsraden. Inwoners konden knelpunten melden tijdens inloopavonden en via een online enquête. Uit die input zijn concrete maatregelen gefilterd die binnen drie jaar uitvoerbaar zijn.

In vrijwel alle dorpen ligt de nadruk op lagere rijsnelheden en beter zicht bij kruisingen. Het gaat om fysieke ingrepen zoals drempels, plateaus en haaientanden: maatregelen die het verkeer rustiger moeten laten verlopen zonder grote reconstructies.

Dit zijn de de meest gemelde locaties in Abcoude. De Nieuwe Amsterdamseweg werd maar liefst 90 keer benoemd. Daar rijdt men te hard.

Abcoude

In Abcoude ligt de focus op herkenbare dorpsentrees en duidelijke voorrangssituaties.

  • De eerste delen van de zijstraten van De Weert krijgen (ook) een rood kleurvak dat de gelijkwaardige kruisingen visueel versterkt.

  • Op de Molenweg en Burgemeester Tombesweg worden in december poortmarkeringen geplaatst om automobilisten te attenderen op de bebouwde kom.

  • Obstakels op fietsroutes worden verwijderd om doorgaand fietsverkeer te versoepelen.

  • Haaientanden op de Hoogstraat moeten onduidelijkheid bij overstekende fietsers en voetgangers wegnemen.

Lees hier de gehele rapportage (pdf)

De uitvoering start in november en loopt door in 2026. Daarna worden de plannen uit 2027 en verder bekeken in samenhang met onderhoud en andere gebiedsontwikkelingen.

Mijdrecht

Voor Mijdrecht zijn vooral de drukke hoofdwegen en oversteekplaatsen onderwerp van aandacht.

  • De voetgangersoversteek bij Hofland-Noord wordt aangepast voor beter zicht op wachtende voetgangers: er vervallen twee parkeerplaatsen.

  • Op de Hoofdweg verschijnen nieuwe drempels en markeringen om de 30-kilometerzone te verduidelijken.

  • De voorrangssituatie onderaan de Kerkvaartbrug wordt opnieuw aangepast. Automobilisten vanuit de Prinses Margrietlaan krijgen haaientanden.

  • Daarnaast wordt nader onderzoek gedaan naar de rotonde Bozenhoven/Rondweg en een veiligere (haakse) fietsoversteek bij de Stationsweg.

  • Rondom de basisscholen komen zover nog niet aanwezig schoolzones, of worden deze aangepast.

  • Op het bedrijventerrein wordt gewerkt aan een duidelijkere route voor vrachtverkeer en aan veilige fietsroutes voor woon-werkverkeer.

  • Er wordt overwogen om fietsen te verbieden in de voetgangerszone Dorpsstraat en het Raadhuisplein, tijdens openingstijden van winkels.

Veel van deze punten kwamen rechtstreeks voort uit meldingen van inwoners over onduidelijke voorrang en hoge snelheden op doorgaande routes.

Lees hier de gehele rapportage (pdf)

Opvallend is dat sommige aanpassingen worden gedaan aan relatief kortgeleden veranderde situaties. Er wordt overwogen om het kruispunt Van den Berglaan / Rozenobel in te richten als voorrangskruispunt; iets dat het tot voor kort reeds was. Ook had bijvoorbeeld het autoverkeer vanuit de Prinses Margrietlaan voorheen al geen voorrang, en is rode coating bij de fietsoversteek op de Stationsweg relatief kortgeleden toegevoegd. Deze moet nu juist weg.

De ‘heatmap’ van meldingen in Mijdrecht: de nieuwe fietsrotonde onderaan de Kerkvaartbrug werd met afstand het meest benoemd

De uitvoeringsplannen voor Vinkeveen en Waverveen worden als laatste aangepakt. In Vinkeveen wordt namelijk eerst de hoofdstructuur voor het Centrumplan ingetekend. De plannen voor Amstelhoek, Baambrugge en De Hoef waren al eerder gereed. Een groot deel van de maatregelen is uitgevoerd. De afronding vindt in 2026 plaats.

Wilnis

Wilnis krijgt maatregelen die veiligheid combineren met herkenbaarheid.

  • De poortconstructie bij Wagenmaker verschuift om de overgang naar de 30-kilometerzone beter te markeren.
  • Langs de Veenweg komen nieuwe accenten die verwijzen naar de historische spoorlijn.
  • Een verhoogd zebrapad bij de Joostenlaan
  • Een uitgebreid plateau bij de Veenweg verbeteren de oversteek voor schoolkinderen.

Lees hier de hele rapportage (pdf)



De Ronde VenenGemeente


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×