
Rustiger verkeer, beter zicht bij oversteken en wegen die meer passen bij het dorpse karakter. Dat is in grote lijnen wat de nieuwe uitvoeringsplannen van De Ronde Venen moeten opleveren. Acht (negen, als je het Mijdrechtse industrieterrein apart meetelt) afzonderlijke plannen, één per kern, vormen samen de praktische vertaling van het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023–2030.
De plannen zijn de afgelopen maanden uitgewerkt op basis van verkeersdata én honderden suggesties van inwoners, ondernemers en dorpsraden. Inwoners konden knelpunten melden tijdens inloopavonden en via een online enquête. Uit die input zijn concrete maatregelen gefilterd die binnen drie jaar uitvoerbaar zijn.
In vrijwel alle dorpen ligt de nadruk op lagere rijsnelheden en beter zicht bij kruisingen. Het gaat om fysieke ingrepen zoals drempels, plateaus en haaientanden: maatregelen die het verkeer rustiger moeten laten verlopen zonder grote reconstructies.
Dit zijn de de meest gemelde locaties in Abcoude. De Nieuwe Amsterdamseweg werd maar liefst 90 keer benoemd. Daar rijdt men te hard.
AbcoudeIn Abcoude ligt de focus op herkenbare dorpsentrees en duidelijke voorrangssituaties.
Lees hier de gehele rapportage (pdf) |
De uitvoering start in november en loopt door in 2026. Daarna worden de plannen uit 2027 en verder bekeken in samenhang met onderhoud en andere gebiedsontwikkelingen.
MijdrechtVoor Mijdrecht zijn vooral de drukke hoofdwegen en oversteekplaatsen onderwerp van aandacht.
Veel van deze punten kwamen rechtstreeks voort uit meldingen van inwoners over onduidelijke voorrang en hoge snelheden op doorgaande routes. Lees hier de gehele rapportage (pdf) |
Opvallend is dat sommige aanpassingen worden gedaan aan relatief kortgeleden veranderde situaties. Er wordt overwogen om het kruispunt Van den Berglaan / Rozenobel in te richten als voorrangskruispunt; iets dat het tot voor kort reeds was. Ook had bijvoorbeeld het autoverkeer vanuit de Prinses Margrietlaan voorheen al geen voorrang, en is rode coating bij de fietsoversteek op de Stationsweg relatief kortgeleden toegevoegd. Deze moet nu juist weg.
De ‘heatmap’ van meldingen in Mijdrecht: de nieuwe fietsrotonde onderaan de Kerkvaartbrug werd met afstand het meest benoemd
De uitvoeringsplannen voor Vinkeveen en Waverveen worden als laatste aangepakt. In Vinkeveen wordt namelijk eerst de hoofdstructuur voor het Centrumplan ingetekend. De plannen voor Amstelhoek, Baambrugge en De Hoef waren al eerder gereed. Een groot deel van de maatregelen is uitgevoerd. De afronding vindt in 2026 plaats.
WilnisWilnis krijgt maatregelen die veiligheid combineren met herkenbaarheid.
Lees hier de hele rapportage (pdf) |
Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht
E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl
Telefoon Redactie
0297 - 286004