
De provincie kiest definitief voor twee vaste bruggen ter vervanging van de Demmerikse ophaalbrug. Met een doorvaarthoogte van 4,8 meter moet de nieuwe situatie veiliger worden én minder onderhoud kosten. Dat staat in de variantenstudie die deze week is gepubliceerd. Een aantal maanden geleden werden deze plannen al gepresenteerd.
De provincie stelt dat een vaste brug op alle belangrijke punten beter scoort dan een beweegbare variant. Zo worden bijvoorbeeld de onderhoudskosten van een vaste brug een stuk lager geschat: (€11,18 miljoen tegenover €30,3 miljoen). Verkeer hoeft straks niet meer te wachten voor een open brug, de constructie gaat langer mee en de onderhoudskosten zijn aanzienlijk lager. Er komen twee bruggen: één voor auto’s en één voor fietsers. Door de bouw op palen moet de inpassing in het landschap verbeteren.
De huidige brug is gebouwd in het jaar 1942 en is volgens de provincie technisch afgeschreven. De brug opent jaarlijks zo’n 800 keer wat zorgt voor vertragingen en onveilige situaties op de N201.

Impressie nieuwe Demmerikse brug | Beeld: Provincie Utrecht
Toch is er ook kritiek. Ondernemers uit de binnenvaart en watersport vrezen dat de lagere doorvaarthoogte hun werk belemmert. Volgens Koninklijke Binnenvaart Nederland kan een deel van de werkschepen niet zonder aanpassingen onder de toekomstige brug door. Het gaat dan vooral om schepen met hoge spudpalen.
Ook vanaf de plassen klinkt weerstand. Een zeilschool noemt de nieuwe brug “een verdere beperking van de mogelijkheden”, omdat zeilschepen straks moeilijker kunnen passeren. Er wordt daarom gesproken over nadeelcompensatie voor bedrijven en jachthavens die inkomsten dreigen te verliezen. Zo valt te lezen op de website van RTV Utrecht.

De huidige Demmerikse (ophaal)brug
De gemeente gaf eerder de voorkeur aan een beweegbare brug, maar zegt nu begrip te hebben voor de keuze van de provincie. Tegelijkertijd benadrukt ze het belang van maatregelen om de gevolgen voor de scheepvaart te beperken. In de studie worden onder meer nieuwe aanlegsteigers en aanpasbare spudpalen genoemd als mogelijke oplossingen.
De provincie werkt de plannen de komende periode verder uit. Daarbij horen situatietekeningen en een aanpak om verkeershinder tijdens de bouw te beperken. De nieuwe bruggen moeten vóór 2029 klaar zijn, omdat de huidige brug aan het einde van zijn levensduur is.
Een impressie van de nieuwe Demmerikse brug vind je ook op YouTube:
Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht
E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl
Telefoon Redactie
0297 - 286004