Meer ritten, langere dagen: dit betekent de nieuwe OV-dienstregeling

Een bus die vaker rijdt, betere verbindingen naar de regio en flexibeler vervoer tot diep in de avond. Het openbaar vervoer in De Ronde Venen zou er volgens de provincie flink op vooruit moeten gaan. Vanaf zondag 14 december gaat de nieuwe dienstregeling in, met flink wat veranderingen die het openbaar vervoer sneller, frequenter en flexibeler moeten maken. Keolis gaat onder de naam U-OV het vervoer verzorgen.

126 en 130 worden U-liner

De bekendste lijnen in De Ronde Venen, 126 en 130, krijgen een nieuw (geel) jasje en worden voortaan onderdeel van de productformule U-liner. Onder de nieuwe nummers 326 en 330 belooft de provincie meer comfort en betrouwbaarheid. “Het straatbeeld kleurt dan hoofdzakelijk geel met de nieuwe duurzame zero emissie U-bussen,” zegt de provincie.

  • Lijn 326 (Amsterdam Bijlmer ArenA – Mijdrecht Centrum) krijgt grotere bussen, rijdt straks niet alleen in de spits maar sowieso tussen 7.00 en 19.00 uur vier keer per uur en op zaterdag wordt er langer twee keer per uur gereden.

  • Lijn 330 (Station Breukelen – Mijdrecht – Uithoorn) krijgt grotere bussen, wordt versterkt met extra ritten tijdens de kerst- en zomervakantie en start op zondagochtend eerder dan voorheen.

De 120 krijgt een ‘optimalisatieslag’ wat betreft de aansluiting op treinen in Breukelen. De 121 en 123 kennen voor De Ronde Venen voorlopig geen wijzigingen.

SyntusFlex wordt U-flex

Naast de vaste buslijnen komt er meer ruimte voor flexibel vervoer. Het huidige SyntusFlex wordt vervangen door U-flex en in De Ronde Venen uitgevoerd door de Regiotaxi. Mensen kunnen dan minimaal een uur van tevoren via U-OV een rit reserveren. “U-flex kan daardoor beter op de afgesproken tijd rijden,” legt de vervoerder uit. Het gebied waar het busje gaat rijden wordt uitgebreid.  “Je kan straks in de gehele gemeente De Ronde Venen en Loenersloot reizen, maar niet van/naar Baambrugge. Baambrugge wordt de gehele week bediend door buslijn 120. Hiermee worden recreatieve voorzieningen zoals campings, de Vinkeveense Plassen en de Stelling van Amsterdam beter bereikbaar”. De dienst is voortaan van 6.30 tot 0.00 uur beschikbaar, op vrijdag en zaterdag tot 1.00 uur.

Aansluiting op woningbouw en dorpsontwikkeling

De bus moet ook meegroeien met de dorpen. Daarom kijkt Keolis, de vervoerder van Utrecht Buiten, in het vervoersplan ook naar de verdere toekomst. Zo staat de nieuwe woonwijk Het Oosterland in Mijdrecht op de planning om aangesloten te worden op het netwerk. Lijn 326 zou in de toekomst, via deze wijk, ook doorgetrokken kunnen worden naar Uithoorn Busstation. Maar: “Gezien de eerste woningen in Het Oosterland niet voor eind 2026 gerealiseerd zullen zijn, heeft doorrijden naar Uithoorn via Het Oosterland voor lijn 326 nog weinig nut.” Ook heeft de gemeente zo z’n twijfels bij het idee. “De gemeente streeft juist naar snelle, hoogfrequente en gestrekte lijnen. De gemeente is er dan ook nog niet van overtuigd dat de opgenomen voorstellen de beste manier zijn om dit deel van Mijdrecht met het openbaar vervoer te ontsluiten.”

De manier(en) waarop Het Oosterland aangesloten zou kunnen worden op de 326. Als deze lijn doorgaat naar Uithoorn, keert-ie niet bij Het Oosterland maar rijdt via de Ringdijk Tweede Bedijking en Amstelhoek de busbaan richting Uithoorn.

“Keolis gaat graag in aanloop naar het vervoerplan 2027 in gesprek met de gemeente De Ronde Venen en de provincie of deze verbinding voldoende meerwaarde biedt,” staat in de plannen. Ook flirt de vervoerder met het idee om zowel de 326 als de 330 “sneller te laten rijden naar Amsterdam en Breukelen.” De komende jaren wordt onderzocht of dat kan door niet meer door Vinkeveen te rijden, waar in nieuwe plannen “veel en groot verkeer niet past”, maar te laten halteren bij een nieuwe halte aan de N201 en bij de bestaande haltes ter hoogte van het viaduct. Dit plan wordt de komende jaren verder uitgewerkt.

Daarnaast worden nieuwe haltes onderzocht, bijvoorbeeld in Wilnis en Vinkeveen. Ook een mobiliteitshub bij Mijdrecht Centrum staat op de verlanglijst, net als het verplaatsen van een bushalte in Amstelhoek.

De gemeente doet onderzoek naar de mogelijkheden om de huidige halte Mijdrecht-Centrum verder te ontwikkelen tot ‘mobiliteitshub’



AlgemeenDe Ronde VenenGemeentekeolisu ov


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×