Het nieuwe ov-plan: "leuk geprobeerd, minder goed uitgevoerd"

De provincie Utrecht en Syntus Utrecht willen het openbaar vervoer in De Ronde Venen verbeteren. Naar aanleiding van een petitie en het OV-plan van de gemeente heeft Syntus Utrecht een voorstel gemaakt. Wat vinden de petitie-initiatiefnemers van het voorstel?

“Moet ik een taxi naar Mijdrecht nemen zodat ik daar met de bus kan?”, “Mensen uit Mijdrecht hebben zo geen bushalte meer om de hoek. Wat als je minder mobiel bent?”, “Vijftien minuten extra reistijd voor iedereen uit Wilnis. Onacceptabel”. Dit zijn een aantal reacties onder een Instagrampost van de jongerenadviescommissie in De Ronde Venen. Niet iedereen is blij met het nieuwe ov-voorstel van Syntus Utrecht.

Volgens voorzitter Rody van der Pouw-Kraan zijn er “winnaars en verliezers in het nieuwe plan”. Samen met drie andere studenten richtte hij vorig jaar een online petitie op voor beter openbaar vervoer. Die petitie werd bijna 2800 keer ondertekend.

“Dat heeft zeker invloed gehad”, zegt Rody. De initiatiefnemers hebben meerdere keren met de provincie om tafel gezeten. “2800 handtekeningen is een serieus geluid. We hebben wel het gevoel dat de provincie zich daardoor heeft gerealiseerd dat er iets moet veranderen.”

Winnaars en verliezers

Dat is nu gebeurd. Syntus Utrecht vat het nieuwe plan zo samen: “Zo wordt de reistijd van en naar Amsterdam Bijlmer Arena en Breukelen circa 5 minuten korter, verbetert de bereikbaarheid van het bedrijventerrein in Mijdrecht, vermindert de overlast van bussen op de Burgemeester Padmosweg en wordt de nieuwe woonwijk De Maricken beter bereikbaar met het openbaar vervoer.”

Sluit dat aan bij wat Rody en zijn vrienden voor ogen hadden? “Voor Mijdrechters levert het iets winst op, voor Wilnissers verlies.” Met het nieuwe voorstel rijdt de bus namelijk niet meer door Wilnis. Dat sommige bussen ook in het weekend gaan rijden is fijn, zegt hij. Over het algemeen vindt hij het “leuk geprobeerd, maar minder goed uitgevoerd.”

Dat zit hem met name in dat er maar delen van het strategisch ov-plan van de gemeente zijn overgenomen. “De gemeente heeft een goed plan doorgestuurd, het is jammer dat er selectief mee is omgegaan. Nu zijn de gemaakte keuzes niet logisch.”

Weten wanneer je bus komt

Een belangrijk punt dat niet is ingewilligd is de dorpsbus. Een aantal jaar geleden was er een busje dat een vaste ronde reed door Mijdrecht. Drie jaar geleden is dat busje vervangen door Syntus Flex. Die komt alleen op reservering. “Maar ze komen lang niet altijd”, zegt Rody. “Dus soms sta je daar 30 minuten te wachten voor niets.”

Dat past niet bij het openbaar vervoer, vindt Rody. “Je wil weten wanneer je bus komt.” Volgens zijn onderzoek werd er van de dorpsbus destijds veel meer gebruik gemaakt dan van de huidige Syntus Flex. Hij zou graag zien dat er in ieder dorp weer een dorpslijn komt.

Geen bus naar Abcoude

Wat ook nog mist; een verbinding met station Abcoude. “Ik kan er nog steeds niet bij dat wij in onze gemeente een treinstation hebben, maar dat je daar niet kan komen met het ov.” Zo moeten veel mensen omreizen.

“Veel studenten zitten op de Universiteit van Amsterdam. Die moeten nu via Breukelen reizen.” Volgens hem is er een structureel tekort aan dienstregelingsuren. Daardoor lukt het niet een buslijn naar Abcoude of dorpsbus te realiseren.

Ook is er geen buslijn die rechtstreeks naar Amsterdam Zuid of de Vrije Universiteit gaan. “Terwijl veel studenten die kant op moeten.” Dat komt omdat er vanuit vervoerregio Amsterdam geen bussen meer komen naar De Ronde Venen.

Tussen wal en schip

Het ov-plan ligt nu bij de gemeente om op te reageren. Ook reizigers kunnen door middel van een enquête hun mening laten horen.

Rody is in goed contact met de gemeente. “De gemeente staat achter ons. We trekken samen op.” Dat er een nieuw ov-plan ligt betekent niet dat het werk van Rody en de andere initiatiefnemers nu klaar is: “We blijven actievoeren.”

Uiteindelijk zou heel De Ronde Venen beter bereikbaar moeten zijn, vindt Rody. “Omdat we op de grens liggen vallen we een beetje tussen wal en schip. Onze gemeente wordt afgesloten van de rest van de wereld.”

In de komende maanden worden de vervoersplannen voor 2025 gemaakt. Daar zullen Rody en zijn vrienden ook betrokken bij blijven. De actievoerders zijn blij met het initiatief van Syntus Utrecht en de provincie om het openbaar vervoer aan te maken.

Het plan wat er nu ligt zien zij als een eerste stap. Met name voor de dorpslijn willen ze zich blijven inzetten. Rody: “Bij het ov horen drie kernwoorden: aansluiting, dienstregeling en regelmatigheid. Dat is iets wat Syntus Flex niet kan bieden maar een dorpslijn wel.”



GemeenteNieuwsdienstregelingen openbaar vervoerdorpsbusopenbaar vervoerovov-planpetitiesyntus utrecht

Meer in dossier dienstregelingen openbaar vervoer

Meer in dossier dienstregelingen openbaar vervoer


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×