Ondernemers in Vinkeveen maken zich zorgen over de toekomst van de Demmerikse brug. De brug aan de N201 is na jaren trouwe dienst aan vervanging toe. De provincie, die over het beheer en onderhoud gaat, ziet twee opties. Een nieuwe brug die – net als de huidige brug – open kan, of eentje die dichtblijft. “Met een vaste brug worden de Vinkeveense Plassen totaal onbereikbaar”, stelt Ben van Rijn, voorzitter van ondernemersvereniging Vinkeveen.
De provincie benadrukt in een schriftelijke reactie aan RTV Utrecht nog geen keuze te hebben gemaakt, maar dat het beide mogelijkheden op dit moment onderzoekt. De brug uit 1942 moet in ieder geval voor 2029 vervangen zijn. Een vaste brug heeft volgens de provincie wel als voordeel dat het wegverkeer dan niet meer hoeft te wachten als er een schip door wil. Ook zou het minder geluidsoverlast geven en kost de aanleg en het onderhoud minder geld dan een brug die open kan.
Problemen voor ondernemers
Die vaste brug zou een onderdoorgang van ongeveer 4 meter hoogte krijgen, wat volgens ondernemers in Vinkeveen genoeg problemen oplevert. “Werkschepen kunnen hier dan niet meer komen om de beschoeiingen en de legakkers te onderhouden, jachthavens lopen grote inkomsten mis omdat de pleziervaart er niet meer kan komen en eigenaren van grote schepen kunnen de plas niet meer op of af”, aldus Ben van Rijn.
“Met andere woorden: met een vaste brug gaat de economische bedrijvigheid van Vinkeveen enorm achteruit en dat lijkt de provincie zich niet goed te realiseren. Wij maken ons ernstig zorgen.”
Onderhoud aan eilanden
Hij is niet de enige. Ook ondernemer Jos Borger voorziet problemen. Naast dat hij hotel- en jachthaveneigenaar is, werkt hij ook als een soort tuinman op het water. Met zijn werkboot doet hij onderhoud aan de verschillende eilanden die de Vinkeveense Plassen rijk zijn.
Op zijn boot zit een stutpaal die zich als een soort anker in de waterbodem graaft om stabiel werkzaamheden te kunnen verrichten. Maar die paal is 5 meter lang, en daarmee een meter hoger dan de mogelijke hoogte van een nieuwe, vaste brug.
Omdat er volgens hem ook geen omvaarroute is, zou dat betekenen dat hij de plassen niet meer op en af kan komen. “Dan houdt het onderhoud op. Dat is natuurlijk een aderlating voor Vinkeveen.”
Natuur
Ook belangenvereniging De Groene Venen ziet het liefst een beweegbare brug, omdat een vaste brug voor te veel aanpassingen in het landschap zorgt en daarmee impact op de natuur heeft. “Met een verhoogde vaste brug, moet ook het talud een stuk verhoogd worden. Dat gaat dan wel over 4 tot 4,5 meter omhoog op dat smalle stukje weg. Dat is landschappelijk natuurlijk een gedrocht. En wat blijft er dan over van de groene stroken en faunapassages die daar lopen, voor bijvoorbeeld de otter?”, vraagt penningmeester Robbert Bons zich af.
De provincie zegt input van ondernemers en andere belanghebbenden mee te nemen in haar uiteindelijke besluit dat volgend jaar valt. “Het is belangrijk daar een goed beeld van te hebben om een onderbouwde keuze te kunnen maken”, aldus een woordvoerder van de provincie. Dat doet de provincie onder meer met inloopavonden, waarvan er inmiddels al een is geweest. Vanavond is er nog zo’n moment, tussen 19.00 en 21.00 uur in Spoorhuis Vinkeveen.
Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht
E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl
Telefoon Redactie
0297 - 286004