Afvalinzameling De Ronde Venen

Wordt ons afval straks nog wel opgehaald?

De gemeente moet op zoek naar een nieuwe oplossing voor het ophalen van huishoudelijk afval nu het huidige contract in 2026 afloopt. Waar voorheen meerdere bedrijven geïnteresseerd waren, lijkt nu slechts één partij nog bereid in te schrijven. Dit beperkt de opties voor de gemeente, die daarom naast een nieuwe aanbesteding of het oprichten van een eigen afvaldienst ook kijkt naar samenwerking met buurgemeenten.

Samenwerking met Stichtse Vecht en het aansluiten bij een regionale organisatie voor afvalinzameling biedt mogelijk voordelen. Deze organisaties bestaan uit meerdere gemeenten die gezamenlijk het afval ophalen en verwerken. Door mee te doen kan de gemeente kosten verlagen en een stabiele inzameling waarborgen.

Afval scheiden blijft belangrijk aandachtspunt

Naast het zekerstellen van de inzameling blijft de gemeente inzetten op beter afval scheiden. Vorig jaar steeg het scheidingspercentage licht naar 66%, en ook de hoeveelheid restafval per huishouden daalde iets, van 180 naar 170 kilo.

Om de doelen van 75% afvalscheiding en 100 kilo restafval per huishouden te halen, heeft de gemeente een aantal maatregelen genomen. De belangrijkste is dat inwoners vanaf 2024 de keus hebben tussen een kleine- en grote restafvalcontainer. Hierdoor worden huishoudens die weinig restafval aanbieden beloond, omdat ze dan minder afvalstoffenheffing betalen.

In het eerste kwartaal van 2025 wil het college een definitieve keuze maken. Tot die tijd onderzoekt de gemeente de voor- en nadelen van de verschillende opties, zodat de afvalinzameling na 2026 gewaarborgd blijft.



Gemeenteafvalscheidinginzameling restafval


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×