Foto: Luchtopname.nl

Bocht N201 bij Mijdrecht wordt definitief gestrekt

Na jaren van getouwtrek, uitstel en hertekening is het nu officieel: de provincie Utrecht gaat de N201 bij Mijdrecht aanpakken. Provinciale Staten stemden woensdag in met een verbeterd voorstel dat de verkeersveiligheid en doorstroming moet vergroten. Daarmee is de kogel door de kerk voor een project dat al jaren onderwerp is van discussie.

De N201 is de drukste provinciale weg van Utrecht en vormt een belangrijke verbinding door De Ronde Venen. Vooral het traject bij Mijdrecht, met de karakteristieke ‘bocht’ langs het tankstation, is al lange tijd een bron van zorgen: onoverzichtelijk, hinderlijk voor de leefomgeving en vooral: een soort filemagneet.

Herzien plan na kritiek

Een eerder voorstel werd in juni van dit jaar tegengehouden. Statenfracties, waaronder het CDA, vonden toen dat inwoners en gemeente te weinig waren betrokken, en dat de plannen voor de aansluitingen van het Waverveense Pad en Hofland te vaag waren. Op verzoek van Provinciale Staten ging het voorstel terug naar de tekentafel.

Die pauze bleek waardevol. In de zomer werkten de provincie, de gemeente en bewoners samen aan een verbeterd pakket. Daarin zijn de belangrijkste zorgen verwerkt. De aansluiting van het Waverveense Pad wordt door de gemeente zelf ontworpen en uitgevoerd, in overleg met inwoners. Ook de ontsluiting van Hofland wordt aangepast voor veiliger en logischer verkeersstromen. De veelbesproken fietstunnel bij de Veenweg maakt nu officieel onderdeel uit van het plan. CDA-commissielid Rody van der Pouw-Kraan uit Mijdrecht reageert tevreden: “In juni hebben we veel zorgen gehoord dat het van de agenda halen zou leiden tot nóg meer uitstel. Gelukkig is het plan snel opgepakt, samen met de gemeente en inwoners. Wat ons betreft gaan we nu zo snel mogelijk aan de slag met de verlegging van de bocht én natuurlijk de fietstunnel.”

Het meest recente plan ter hoogte van de bocht zelf: een rotonde op de plek waar nu de weg afbuigt

Wat gaat er veranderen?

De provincie spreekt van het “strekken” van de N201: de scherpe bocht bij Mijdrecht wordt vervangen door een rechter tracé iets zuidelijker. Het project bestaat uit meerdere ingrepen:

  • Nieuw tracé van de N201, waardoor de huidige bocht verdwijnt.

  • Twee aansluitingen op Mijdrecht, met een meerstrooksrotonde voor betere doorstroming.

  • Fietstunnel bij de Veenweg, voor een veilige verbinding tussen Mijdrecht en het buitengebied.

  • Aanpassingen bij Hofland en Waverveen, uitgevoerd door de gemeente.

  • Geluidsschermen en parallelwegen om overlast voor omwonenden te beperken.

De plannen houden rekening met toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder de uitbreiding van bedrijventerrein De Bocht.

Planning en uitvoering

Met het besluit van Provinciale Staten is de weg vrij voor de planuitwerking en voorbereiding van de uitvoering. De provincie reserveert hiervoor ruim 70 miljoen euro. De komende maanden wordt gewerkt aan de detailontwerpen, vergunningen en aanbesteding.
De start van de werkzaamheden staat op dit moment gepland voor 2028, waarna de nieuwe N201 bij Mijdrecht begin 2031 klaar zou moeten zijn.

Ook nabij de huidige kruising met de Veenweg komt een rotonde, inclusief fietstunnel



GemeenteMaatschappijMijdrechtn201


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×