Hoe kan de n201 veiliger? de provincie heeft nieuwe plannen

Al jaren is de provincie Utrecht bezig met de toekomstplannen van de N201. Er ligt nu een plan om de weg op meerdere plekken aan te passen, om zo de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Online kan er vandaag nog gereageerd worden op de plannen van de provincie. Inwoners van De Ronde Venen hebben al wat ideeën.

Een frontale botsing of een gekantelde vrachtwagen: op de N201 tussen Loenersloot en Mijdrecht is het vaak raak. Veel inwoners van De Ronde Venen ervaren de provinciale weg als gevaarlijk. “Ik rij daar niet met een veilig gevoel”, vertelt een vrouw bij het winkelcentrum in Vinkeveen. “Ik hou dubbel zo veel afstand van de auto voor me, als er dan iets gebeurt kan ik nog uitwijken.”

Volgens haar komt dat met name door het vele vrachtverkeer dat over de weg rijdt. “Die gaan best hard en het is een smalle weg.” Zeker de afgelopen periode gebeurden er veel ongelukken op de eenbaansweg. Al het verkeer staat dan vast. Dat is een doorn in het oog van de omwonenden, vertelt de Vinkevener. “Ik zie die weg vaker dicht, dan open. Als er een ongeluk gebeurt levert het ook gelijk grote problemen op voor iedereen die er woont.”

Hard puntje

Lokaal verslaggever Peter Bakker is met zijn camera vaak als één van de eersten bij die ongelukken aanwezig. Als journalist maakt hij foto’s en video’s van 112-meldingen. Hij heeft de afgelopen jaren al heel wat ongelukken vastgelegd. “Tientallen, misschien wel meer dan 100. Dit staat al jaren bekend als één van de gevaarlijkste N-wegen van Nederland.”

Vanaf het fietspad laat Bakker zien waarom de weg volgens hem zo gevaarlijk is. “We staan hier tussen de Vinkeveense Plassen. Aan één kant van de weg is een fietspad, aan twee kanten is water. Als hier iets gebeurt is er geen uitwijkmogelijkheid. Het is of frontaal, of je vliegt de plas in.

Dat laatste heeft hij de afgelopen jaren eigenlijk niet meer gezien. “De weg is al ontzettend aangepast door de provincie.” Hij wijst naar de verharde zijkanten en dubbel doorgetrokken strepen. “En tussen de strepen zit een hard puntje. Als je daar overheen rijdt dan voel je dat meteen.”

Afleiding

“De nieuwe plannen van de provincie moeten de weg nog veiliger maken. Zo wordt de maximumsnelheid op alle kruispunten verlaagd naar 60 km per uur. En wordt er bij de Mijdrechtse Zuwe en de Vinkeveense Plassen een geleiderail aangelegd tussen de rijbaan en het fietspad. Ook worden er geluidswerende maatregelen genomen op meerdere plekken.

De voorgestelde maatregelen verschillen op sommige vlakken erg met het eerdere voorstel uit 2020. Zo zou de bocht bij Mijdrecht niet langer gestrekt worden, maar verbreed. Hiervoor zouden zes woningen en een restaurant gesloopt moeten worden. Het college van burgemeester en wethouders van De Ronde Venen is niet tevreden met de maatregelen en wil met de provincie in gesprek.

Wat zowel in de oude als in de nieuwe plannen is opgenomen: het verlengen van de op- en afritten bij Vinkeveen. Een goede zaak, vindt Bakker. “Wij als inwoners van De Ronde Venen weten hoe je op die korte oprit moet rijden, maar mensen die de regio niet kennen die schrikken.” Hij heeft daar regelmatig ongelukken zien gebeuren.”

[prepr_photo 5c6671ef-f2f2-444c-a8e1-f616b50f3314]

“De nieuwe plannen van de provincie moeten de weg nog veiliger maken. Zo wordt de maximumsnelheid op alle kruispunten verlaagd naar 60 km per uur. En wordt er bij de Mijdrechtse Zuwe en de Vinkeveense Plassen een geleiderail aangelegd tussen de rijbaan en het fietspad. Ook worden er geluidswerende maatregelen genomen op meerdere plekken.

De voorgestelde maatregelen verschillen op sommige vlakken erg met het eerdere voorstel uit 2020. Zo zou de bocht bij Mijdrecht niet langer gestrekt worden, maar verbreed. Hiervoor zouden zes woningen en een restaurant gesloopt moeten worden. Het college van burgemeester en wethouders van De Ronde Venen is niet tevreden met de maatregelen en wil met de provincie in gesprek.

Wat zowel in de oude als in de nieuwe plannen is opgenomen: het verlengen van de op- en afritten bij Vinkeveen. Een goede zaak, vindt Bakker. “Wij als inwoners van De Ronde Venen weten hoe je op die korte oprit moet rijden, maar mensen die de regio niet kennen die schrikken.” Hij heeft daar regelmatig ongelukken zien gebeuren.”

Participeren

De provincie heeft een online participatieplatform gemaakt waar de toekomstplannen van de N201 staan beschreven. Op de kaart is te zien welke maatregelen de provincie wil nemen op de N201 tussen Amstelhoek en Vreeland. Iedereen kan tot en met donderdag 23 een openbare reactie of vraag toevoegen.

De inwoners van De Ronde Venen hebben al wel wat ideeën. “De snelheid naar 60 verlagen bij het viaduct van Vinkeveen”, vertelt een man in Vinkeveen. “Zo kan je ook makkelijker invoegen, veiliger invoegen.” Een andere vrouw denkt dat “een vorm van verbreding”, kan helpen. “Maar dan wel met een vangrail ertussen.” Voor deze Vinkevener is het duidelijk: “De weg zelf is best veilig, maar ze moeten óf de afritten, óf de opritten sluiten. En het verkeer door Vinkeveen een andere route laten rijden.”

Alle online reacties worden na 23 juni door de provincie beantwoord. Over de voorgestelde maatregelen wordt naar verwachting in het najaar van 2022 een politiek besluit genomen.



Nieuwsbocht n201 mijdrechtGemeenteknelpunten n201n201ongelukprovincie


Studio
Rendementsweg 10d
3641 SK Mijdrecht

E-mail
redactie@rtvrondevenen.nl

Telefoon Redactie
0297 - 286004

×